Owsianka – przepyszne ciepłe śniadanie, które naładuje nasze baterie na cały poranek

Węglowodany złożone zawarte w płatkach owsianych stopniowo uwalniają się do krwi zapewniając nam ciągłą stabilną dostawę enerii. Dzięki temu owsianka jest idealnym posiłkiem przed treningiem, nie obciąży nadmiernie żołądka. Ciężkostrawny posiłek przed ćwiczeniami spowoduje zwiększony odpływ krwi z mięśni do żołądka. Posiłek zalegający w żołądku musi zostać strawiony, a do tego konieczna jest energia, którą zamiast na proces trawienia mogliśmy wykorzystac w trakcie cwiczeń. „Marnowana” na proces trawienia energia i zwiększony przepływ krwi w żołądku mogą powodować skurcze żołądka, nudności, a nawet wymioty podczas ćwiczeń.

Owsianka polecana jest nie tylko sportowcom, ale także osobom z wysokim poziomem cholesterolu. Ma również zastosowanie w profilaktyce chorób układu krążenia oraz w walce ze  zbędnymi kilogrami. Płatki owsiane zawierają znaczne ilości jedno- i wielo nienasyconych kwasów tłuszczowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu oraz obniżających frakcję VLDL (trójglicerydów). Węglowodany złożone oraz wysoka zawartośc błonnika w płatkach owsianych również wpływa na regulację stężenia cholesterolu.
Obniżenie poziomu cholseterolu o 1% zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca o 2-3 % ! Również zmniejszenie ciśnienia rozkurczowego o 1mmHg zmniejsza ryzyko zawału serca o 2-3%.

Płatki owsiane są źródłem wielu niezbędnych składników odżywczych ważnych zarówno dla sportowców jak i zwykłych ludzi:
– Białko roślinne
– Magnez, który jest aktywatorem ponad 300 enzymów uczestniczących w metabolizmie m.in. białek,lipidów i węglowodanów. Wspomaga prawdłową pracę układów : nerwowego, sercowo-naczyniowego, pokarmowego, oddechowego, kostno-stawowego a także rozrodczego.
– Żelazo  ważny pierwiastek dla sportowców,który utrzymuje prawidłowy poziom hemoglobiny i mioglobiny. Niedobory żelaza mogą zmniejszyć wydolność organizmu.
– Cynk wchodzący w skład ponad 300 enzymów. Uczestniczy w procesach podziału komórkowego, syntezie białek i kwasów nukleinowych, stabilizuje strukturę DNA, RNA i rybosomów. Jest niezbędny do produkcji i funkcjonowania wielu hormonów m.in insuliny, tyroksyny hormonu wzrostu i testosteronu. Bierze udział w syntezie kolagenu. Cynk jest odpowiedzialny także za utrzymanie stabilności błon komórkowych  i obronę immunologiczną organizmu.
– wit. E, która jest naturalnym przeciwutleniaczem , chroni nasz organizm przed wolnymi rodnikami. Obniża ryzyko wystąpienia chorób dietozależnych jak i również nowotworów. Co ważne dla sportowców przyspiesza metabolizm kwasu melkowego w mięśniach, redukuje zmęczenie mięsni i jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania mięśni szkieletowych oraz mięśnia sercowego.
– wit. z gr B w tym kw. foliowego dla sportowców są to tak zwane witaminy o działaniu wzmacniającym. Skracają okres potreningowej odnowy biologicznej, przyspieszają przyrost siły i masy mięśniowej oraz biorą udział w procesie krwiotworzenia.
– fitoestrogenów działające estrogennie, przeciwutleniająco i antymutagennie.

 

Z płatków owsianych oprócz przepysznej owsianki w wielu wariantach  można wyczarować wiele różnych smakowitych kąsków m.in. batoniki musli, ciasteczka, ciasta, kotleciki z warzyw i jaj. Są też znakomitymi dodatkami do zup sałatek owocowych i produktów mlecznych.

W wielu różnych miejscach szczególnie na forach internetowych  można się spotkać z mitami na temet owsianki np.że wypłukuje wapń z kości lub tuczy. Oba stwierdzenia są nieprawdziwe. Tuczy nas zbyt wysoka podaż energii w stosunku do aktywności w ciągu dnia. Dzięki zawartości węglowodanów złożonych w tym błonika i wymienionych wcześniej składników dostarcza nam stopniowo uwalnianej energii, dzięki czemu nie pojadamy między posiłkami co automatycznie zmniejsza spożycie kcal i pozwala nam schudnąć. Co do wapnia – owsianka zawiera jego pewne ilości, których przez zawartość błonnika możemy się w pełni nie wchłonąć, ale na pewno jedzenie owsianki nie spowoduje odwapnienia kości. Odwapnienie kości następuje stopniowo wraz z wiekiem, jest też związane z gospodarką hormonalną.

Źródła:
http://mail.izz.waw.pl/~it/NORMY/NormyZywieniaNowelizacjaIZZ2012.pdfhttp://www.czytelniamedyczna.pl/706,znaczenie-magnezu-w-praktyce-lekarskiej-czesc-i-przyczyny-i-objawy-zaburzen-gosp.htmlhttp://www.czytelniamedyczna.pl/734,miazdzyca.htmlhttp://www.czytelniamedyczna.pl/2402,antyoksydanty-i-srodki-obnizajace-poziom-cholesterolu-zawarte-w-surowcach-roslin.htmlhttp://www.czytelniamedyczna.pl/2641,fitoestrogeny-rola-prozdrowotna-i-zawartosc-w-produktach.html