Czy można żyć bez słodyczy?

Na półkach sklepowych czy reklamach na ulicy często nęcą nas kolorowym, krzykliwym opakowaniem oraz obietnicą niezapomnianych wrażeń smakowych. Krótko mówiąc, jeśli spróbujemy choć kęs, poczujemy się jak w niebie! Czy aby na pewno? Co daje taka krótka chwila przyjemności?

Częste spożywanie słodkich przekąsek ma zły wpływ na nasz organizm. Nadwyżka kaloryczna przeciągająca się w czasie skutkuje dodatkowymi kilogramami wskazywanymi przez wagę ( na pewno się zepsuła 😛 ), bardzo łatwo je zamienić na nadwagę. Niestety masa ciała zwiększa się bardzo szybko i bez większego wysiłku, a traci się ją ciężką, mozolną pracą. Nie wspominając już o negatywnym wpływie tych dodatkowych „słodkich” kilogramów na wydolność organizmu. Od nadwagi do otyłości, jeśli się nie przypilnujemy, jest kilka chwil. Otyłość jest przyczyną wielu chorób, w tym cukrzycy, chorób serca i nowotworów (są to najczęstsze przyczyny zgonów w Polsce). Wniosek? Sięgając po sklepowe słodycze warto zastanowić się czy na prawdę ich potrzebujesz.

Wiecie, że słodycze to nie tylko cukier? W wielu sklepowych batonach czy ciastkach znajdziecie również sporo tłuszczu i soli.Dlaczego? Tłuszcze są nośnikami aromatów i smaków. To sprawia, że tłuste potrawy bardziej nam smakują. Sól dodaje się, ponieważ podkreśla smak czekolady oraz zapewnia dodatkowe wrażenia smakowe.

1 Tydzień – tyle wystarczy, aby odzwyczaić się od słodkiego smaku. W teorii brzmi to banalnie, a jak jest w praktyce? Nie ma się co oszukiwać z dnia na dzień nie polubicie gorzkiej herbaty i odrzucicie wszystkie słodycze świata. Najlepiej sprawdza się metoda małych kroków. Codziennie, stopniowo zmniejszaj ilość słodyczy i dodawanego cukru.

Brak cukru dodanego w jadłospisie wcale nie znaczy, że należy pożegnać się ze słodkim smakiem! Wystarczy odzwyczaić kubki smakowe od dużych ilości cukru i soli, a poczujecie smaki, o których nie mieliście pojęcia. Korzystajmy z dobroci, które stworzyła dla nas Matka Natura.

Co warto wybrać zamiast słodyczy?

  • Orzechy i migdały . Dowolne, jakie lubicie. Ze względu na wysoką ich kaloryczność 5 sztuk wystarczy 🙂
  • Nasiona. Pestki dyni, sezam, siemię lniane lub słonecznik. Świetnie sprawdzą się same lub w połączeniu z warzywami lub owocami. Ilość: 1 łyżka
  • Suszone owoce. W sklepach asortyment jest bardzo duży. Najważniejsze na co należy zwrócić uwagę to forma dodanego cukru oraz czy były one siarkowane. Najlepsze są te bez żadnych dodatków. Wystrzegajcie się tych siarkowanych i/lub z syropem glukozowo-fruktozowym. Osobiście polecam żurawinę, rodzynki i jagody goji. Mała garstka w pełni wystarczy. Jeśli ktoś ma problem z ciągłą ochotą na słodycze warto spróbować morwę białą.
  • Owoce. Są słodkie, pełne smaku i mają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Jednak należy pamiętać, że dwie porcje owoców dziennie zupełnie wystarczą.
  • Warzywa. Ich zaletą jest to, że są niskokaloryczne i można je jeść praktycznie bez ograniczeń
  • Kakao i gorzką czekoladę. Kakao ma wiele zalet i korzystnie wpływa na organizm, z powodzeniem można dodawać go do koktajli, naleśników i ciast. Jeśli już sięgacie po czekoladę to taką, która ma powyżej 75% kakao i nie więcej niż dwie kostki!

Z owoców i warzyw możecie przygotować pyszne koktajle, musy, kremy i sałatki. Świetnym dodatkiem do nich będą orzechy i nasiona. Sałatkę owocową, każdy potrafi zrobić 🙂 Jeśli macie chwilę czasu na przygotowanie spróbujcie wykonać własne ciasteczka lub batoniki zbożowe. Interesującą alternatywą są również ciasta warzywne np. z buraków.