Hydrofobia. Jak pokonać strach przed wodą i pływaniem?

Hydrofobia. Jak pokonać strach przed wodą i pływaniem?

Irracjonalny strach przed wodą jest bardzo powszechnym zjawiskiem we współczesnym świecie. Ponadto może stanowić także przypadłość o bardzo różnorodnym charakterze: ktoś boi się pływać w wzburzonym oceanie, a inna osoba bardzo niepokoi się oglądając wodospad w telewizji, może być to także panika, przy kontakcie z kilkoma kroplami wody.

Skąd się bierze lęk przed wodą?

Powszechnie przyjmuje się, że korzenie zarówno fobii, jak i prostych lęków, takich jak lęk przed wodą i pływaniem wynikają z doświadczeń z dzieciństwa, czasem nieuzasadnionych, ale często opartych na prawdziwie stresujących doświadczeniach.

Jak pokonać swój opór przed pływaniem?

Jeśli dotknięty jesteś hydrofobią, a determinacja nie wystarczy, aby się przezwyciężyć, zacznij od pozytywnego nastawienia do wody. Celowo oglądaj programy o korzyściach płynących z wody, jej roli w podtrzymywaniu życia przez ludzkie ciało, a także o życiu w morskim. Mogą to być bajki. Powiedz sobie, że woda jest przyjacielem. W końcu człowiek składa się również w 80% z wody.

Kiedy bariera emocjonalna się obniży, spróbuj odwiedzić basen. Ograniczony rozmiar, czysta woda, i nie za głębokie dno – te czynniki dają przewagę nad nauką pływania w naturalnym środowisku wodnym. Doświadczony trener za pomocą specjalnych ćwiczeń pomoże Ci poczuć się komfortowo w wodzie, stopniowo zwiększać głębokość zanurzenia, a następnie nauczy Cię, jak pewnie pozostać na wodzie i pływać. Jego spokój i pewność siebie zostaną przekazane Ci, kropla po kropli. Regularnie pracuj nad swoim myśleniem, aż będziesz pływać pewnie, a strach przed wodą nie zniknie.