Kategorie
Poradnik

Na półkach sklepowych czy reklamach na ulicy często nęcą nas kolorowym, krzykliwym opakowaniem oraz obietnicą niezapomnianych wrażeń smakowych. Krótko mówiąc, jeśli spróbujemy choć kęs, poczujemy się jak w niebie! Czy aby na pewno? Co daje taka krótka chwila przyjemności?

Częste spożywanie słodkich przekąsek ma zły wpływ na nasz organizm. Nadwyżka kaloryczna przeciągająca się w czasie skutkuje dodatkowymi kilogramami wskazywanymi przez wagę ( na pewno się zepsuła 😛 ), bardzo łatwo je zamienić na nadwagę. Niestety masa ciała zwiększa się bardzo szybko i bez większego wysiłku, a traci się ją ciężką, mozolną pracą. Nie wspominając już o negatywnym wpływie tych dodatkowych „słodkich” kilogramów na wydolność organizmu. Od nadwagi do otyłości, jeśli się nie przypilnujemy, jest kilka chwil. Otyłość jest przyczyną wielu chorób, w tym cukrzycy, chorób serca i nowotworów (są to najczęstsze przyczyny zgonów w Polsce). Wniosek? Sięgając po sklepowe słodycze warto zastanowić się czy na prawdę ich potrzebujesz.

Wiecie, że słodycze to nie tylko cukier? W wielu sklepowych batonach czy ciastkach znajdziecie również sporo tłuszczu i soli.Dlaczego? Tłuszcze są nośnikami aromatów i smaków. To sprawia, że tłuste potrawy bardziej nam smakują. Sól dodaje się, ponieważ podkreśla smak czekolady oraz zapewnia dodatkowe wrażenia smakowe.

1 Tydzień – tyle wystarczy, aby odzwyczaić się od słodkiego smaku. W teorii brzmi to banalnie, a jak jest w praktyce? Nie ma się co oszukiwać z dnia na dzień nie polubicie gorzkiej herbaty i odrzucicie wszystkie słodycze świata. Najlepiej sprawdza się metoda małych kroków. Codziennie, stopniowo zmniejszaj ilość słodyczy i dodawanego cukru.

Brak cukru dodanego w jadłospisie wcale nie znaczy, że należy pożegnać się ze słodkim smakiem! Wystarczy odzwyczaić kubki smakowe od dużych ilości cukru i soli, a poczujecie smaki, o których nie mieliście pojęcia. Korzystajmy z dobroci, które stworzyła dla nas Matka Natura.

Co warto wybrać zamiast słodyczy?

  • Orzechy i migdały . Dowolne, jakie lubicie. Ze względu na wysoką ich kaloryczność 5 sztuk wystarczy 🙂
  • Nasiona. Pestki dyni, sezam, siemię lniane lub słonecznik. Świetnie sprawdzą się same lub w połączeniu z warzywami lub owocami. Ilość: 1 łyżka
  • Suszone owoce. W sklepach asortyment jest bardzo duży. Najważniejsze na co należy zwrócić uwagę to forma dodanego cukru oraz czy były one siarkowane. Najlepsze są te bez żadnych dodatków. Wystrzegajcie się tych siarkowanych i/lub z syropem glukozowo-fruktozowym. Osobiście polecam żurawinę, rodzynki i jagody goji. Mała garstka w pełni wystarczy. Jeśli ktoś ma problem z ciągłą ochotą na słodycze warto spróbować morwę białą.
  • Owoce. Są słodkie, pełne smaku i mają mnóstwo witamin i składników mineralnych. Jednak należy pamiętać, że dwie porcje owoców dziennie zupełnie wystarczą.
  • Warzywa. Ich zaletą jest to, że są niskokaloryczne i można je jeść praktycznie bez ograniczeń
  • Kakao i gorzką czekoladę. Kakao ma wiele zalet i korzystnie wpływa na organizm, z powodzeniem można dodawać go do koktajli, naleśników i ciast. Jeśli już sięgacie po czekoladę to taką, która ma powyżej 75% kakao i nie więcej niż dwie kostki!

Z owoców i warzyw możecie przygotować pyszne koktajle, musy, kremy i sałatki. Świetnym dodatkiem do nich będą orzechy i nasiona. Sałatkę owocową, każdy potrafi zrobić 🙂 Jeśli macie chwilę czasu na przygotowanie spróbujcie wykonać własne ciasteczka lub batoniki zbożowe. Interesującą alternatywą są również ciasta warzywne np. z buraków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Kalendarz

czerwiec 2022
P W Ś C P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930